Basisbegroting

Bestuur en ondersteuning

Lasten per taakveld

Werkelijk

Begroting

Begroting

2024

2025

2026

0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

8.975

6.564

4.431

0.2 Burgerzaken

2.816

3.885

3.455

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

5.288

9.467

8.556

0.4 Overhead

49.878

43.746

47.564

0.5 Treasury

763

-1.316

-1.573

0.61 OZB woningen

897

997

964

0.62 OZB niet-woningen

143

115

114

0.63 Parkeerbelasting

64

18

30

0.64 Belastingen overig

179

195

207

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

11

-

1.800

0.8 Overige baten en lasten

146

8.844

3.720

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

68

75

75

Totaal lasten

69.228

72.590

69.343

Bedragen x 1.000 euro

Baten per taakveld

Werkelijk

Begroting

Begroting

2024

2025

2026

0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

-1.528

-

-

0.2 Burgerzaken

-1.793

-1.626

-1.977

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-6.955

-9.449

-6.720

0.4 Overhead

-7.821

-6.951

-7.148

0.5 Treasury

-24.439

-2.500

-1.573

0.61 OZB woningen

-11.283

-11.814

-12.487

0.62 OZB niet-woningen

-15.502

-16.592

-18.585

0.63 Parkeerbelasting

-2.157

-1.689

-1.689

0.64 Belastingen overig

-302

-238

-339

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-226.372

-234.944

-240.242

0.8 Overige baten en lasten

-264

-268

-2.037

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

-

-

-

Totaal baten

-298.415

-286.073

-292.797

Bedragen x 1.000 euro

Saldo per taakveld

Werkelijk

Begroting

Begroting

2024

2025

2026

0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

7.448

6.564

4.431

0.2 Burgerzaken

1.022

2.260

1.478

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-1.667

18

1.835

0.4 Overhead

42.057

36.794

40.417

0.5 Treasury

-23.676

-3.816

-3.145

0.61 OZB woningen

-10.385

-10.817

-11.523

0.62 OZB niet-woningen

-15.359

-16.478

-18.471

0.63 Parkeerbelasting

-2.093

-1.671

-1.659

0.64 Belastingen overig

-123

-44

-132

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-226.360

-234.944

-238.442

0.8 Overige baten en lasten

-118

8.576

1.683

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

68

75

75

Totaal saldo

-229.187

-213.482

-223.454

Bedragen x 1.000 euro

Reserves

Werkelijk

Begroting

Begroting

2024

2025

2026

Storting reserves

20.508

16.600

8.482

Onttrekking reserves

-22.770

-27.630

-5.432

Bedragen x 1.000 euro

Verschillen
0.1 Bestuur
In 2025 is in de zomerrapportage een incidenteel bedrag opgenomen voor de afrekening van het overschot Beschermd Wonen 2024 aan de regiogemeenten. Dit verklaart het verschil tussen de begroting 2025 en 2026.

0.2 Burgerzaken
Op 29 oktober 2025 worden de Tweede Kamer verkiezingen gehouden, wat resulteert in extra uitgaven in 2025.
De verwachte opbrengsten leges burgerzaken en de verwachte Rijksafdrachten zijn geactualiseerd. Vanwege de stijging van de aantallen uit te geven documenten zien we aan de lastenkant eveneens een stijging.  

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
De afwijkingen vanaf 2026 aan zowel de lasten- als de batenkant hangen samen met de kapitaallasten en huurinkomsten van de onlangs aangekochte rechtbank.
De resterende stijging aan de lastenkant wordt voornamelijk veroorzaakt door kapitaallasten van nieuwe investeringen die vanaf 2026 ingaan en door indexatie.

0.4 Overhead
De hogere lasten in 2026 worden voornamelijk veroorzaakt doordat in de Programmabegroting 2025 2,0 miljoen euro beschikbaar was gesteld voor de programma’s Zorg en veiligheid, Economie en arbeidsmarkt, Sociaal en vitaal, Klimaat en milieu en Stedelijke ontwikkeling. Deze middelen waren geraamd op hoofdtaakveld 0 Bestuur en ondersteuning en zijn administratief toegevoegd aan de betreffende programmabudgetten. Om die reden zijn ze overgeheveld naar diverse hoofdtaakvelden. In 2026 zijn deze middelen echter nog geraamd op hoofdtaakveld 0 Bestuur en ondersteuning, omdat de overheveling in 2026 plaatsvindt.
Daarnaast dragen ook de bijgestelde salarissen en sociale lasten, gebaseerd op de verwachte premieontwikkeling en de cao gemeenten, bij aan de hogere lasten.

0.5 Treasury
De leningenportefeuille van opgenomen en uitgezette gelden is voor deze begroting geactualiseerd. De gemeentelijke liquiditeitspositie is in de afgelopen periode verbeterd, voornamelijk als gevolg van de verkoopresultaten van de grondexploitaties en de incidentele dividendopbrengsten. Dit maakt dat diverse leningen die in de afgelopen tijd zijn afgelost, niet opnieuw gefinancierd hoefden te worden.

0.61 OZB woningen en 0.62 OZB niet woningen
De OZB-opbrengsten worden jaarlijks aangepast aan de areaaluitbreiding en inflatie, waarbij rekening wordt gehouden met de waardestijging of -daling van het onroerend goed.

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
De algemene uitkering en de overige uitkeringen uit het gemeentefonds zijn verwerkt conform de meicirculaire 2025 van het gemeentefonds (D/25/748215 ).

0.8 Overige baten en lasten
Op dit taakveld zijn de reserveringen voor loon- en prijscompensatie en de reserveringen uit de meicirculaire 2025 van het gemeentefonds verwerkt. Daarnaast is de vrijval van kapitaallasten vanwege de actualisatie van de investeringskredieten op dit taakveld geraamd.

Reserves

Zie 6.2.4 Overzicht reserves en voorzieningen.

Deze pagina is gebouwd op 12/11/2025 17:00:38 met de export van 12/11/2025 16:55:55