Dienstverlening is bij uitstek mensenwerk. Slim, zo makkelijk mogelijk en adequaat georganiseerd met optimaal gebruik van digitale mogelijkheden. Dienstverlening innoveert continu. Landelijk en ook in Almelo gaan we steeds meer gebruik maken van voor en door gemeenten ontwikkelde programmatuur. Dit is programmatuur die open is en volgens de landelijke standaard Common Ground is ontwikkeld. Common Ground is een informatiekundige visie voor Nederlandse gemeenten, ontwikkeld door de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten), om de informatievoorziening flexibeler, eenvoudiger en slimmer te maken. We doen dit in Almelo onder andere door het uitvoeren van de opgave "Plan de campagne". Daarnaast krijgt pro-actieve dienstverlening steeds meer aandacht. Dit is dienstverlening waarbij we op basis van de gegevens die we (al) bezitten de dienst kunnen verlenen, zonder dat de inwoner hiervoor een aanvraag hoeft te doen. Het eerder automatisch verstrekken van de landelijke energietoeslag is hier een praktisch voorbeeld van.
Onze inwoners, bedrijven en instellingen ervaren hierdoor onze dienstverlening als steeds beter, makkelijker te verkrijgen, resultaat- en klantgerichte dienstverlening. De leefwereld van hen is hierbij ons uitgangspunt. De gemeentelijke producten en diensten zijn van een uitstekende kwaliteit en afgestemd op de behoeften van onze inwoners.
- Onze inwoners, bedrijven en instellingen, verwachten professionele gemeentelijke dienstverlening, die betrouwbaar en duidelijk is, die gemakkelijk te verkrijgen is, zich kan meten met andere dienstverlening die zij in de (commerciële) markt ervaren en die bovendien tegen een reële prijs kan worden geleverd.
- Onze dienstverlening is inclusief. Voor inwoners die vanuit een zwakkere positie of beperking onze hulp nodig hebben of die niet digitaal vaardig zijn, zijn werkende oplossingen bedacht waardoor ook zij gebruik kunnen maken van onze dienstverlening.
In 2026 willen wij het volgende bereiken:
- Door het uitvoeren van de opgave "Plan de campagne" wordt een flexibelere informatievoorziening, meer gestandaardiseerde processen, open en beschikbare data en een wendbaardere organisatie” ingevoerd. Dit doen we als eerste binnen het sociaal domein en breiden dit later uit naar de andere beleidsterreinen van onze organisatie
- We standaardiseren onze programmatuur daar waar mogelijk (volgens het principe pas toe of leg uit) via de landelijke ontwikkelde standaarden die volgens Common Ground zijn ontwikkeld
- Verkiezingen die op tijd, via de regels en ordentelijk zijn verlopen
- Bij meervoudige en complexe vragen helpen wij met één centraal aanspreekpunt, door bij deze vragen centrale regie op de dienstverlening uit te voeren.
- Wij bewaken de voortgang en garanderen dat onze inwoners, bedrijven en instellingen hun antwoorden van ons ontvangen.