- Organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen die op 18 maart 2026 worden gehouden
- Invoer en daarna uitbreiding van mijn.almelo.nl een nieuw inwonersportaal. Dit portaal geeft inwoners meer regie over hun aanvragen en gegevens. Het interne werkproces wordt bovendien efficiënter ingericht. Het nieuwe inwonersportaal is common ground gebaseerd. Dat wil zeggen dat we gebruik maken van open programmatuur die door en voor gemeenten is ontwikkeld.
- Invoer van nieuwe digitale formulieren via formulier.almelo.nl op basis van Open Formulieren. Open formulieren biedt een veel betere klantgerichte ervaring. Open Formulieren is ook common ground gebaseerd
- Verkenning van de mogelijkheden van pro-actieve dienstverlening. Dit is dienstverlening waarbij de inwoner deze dienstverlening automatisch geleverd krijgt zonder deze te hoeven aanvragen. Dit kan omdat wij alle gegevens voor deze dienstverlening in huis hebben en waarbij deze gegevens van voldoende kwaliteit zijn
- Invoeren van een nieuwe sociale kaart. De sociale kaart is website met een digitale lijst van organisaties en diensten die hulp, advies, zorg, producten en activiteiten bieden op het gebied van zorg, welzijn, werk, opvoeden, geldzaken, en vrije tijd .
- Invoeren van live chat als nieuw inwonerskanaal met daaraan gekoppeld een informatiegevende chatbot (beginnend bij eenvoudig gestandaardiseerde diensten, zoals aanvraag paspoort, rijbewijs, etc.)
- Verder invoeren van de wet Wmebv (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer). Deze is opnieuw met 1 jaar uitgesteld en deze gaat nu in op 1 januari 2026 in. De wet regelt het recht van inwoners om op digitale wijze met de overheid te kunnen communiceren en welke spelregels (zoals bv notificaties en het ontvangen van een ontvangstbevestiging) die hierbij gelden). Het legt een zorgplicht bij de gemeente om te waarborgen dat gebruik van digitale dienstverlening goed verloopt