Basisbegroting

Bestuur en ondersteuning

Beheer gebouwen en gronden
Vastgoedbeleid en vastgoedmanagement
Het actualiseren van het vastgoedbeleid is in volle gang en de besluitvorming/vaststelling hiervan zal in het laatste kwartaal 2025 zijn. Ook zijn er grote stappen gemaakt binnen professioneel vastgoedmanagement. Begin 2026 verwachten we de structuur van het vastgoedmanagement te hebben staan. Professioneel vastgoedmanagement bestaat uit drie kernactiviteiten:

- Portfolio management (strategisch)
Binnen deze kernactiviteit horen het ontwikkelen van beleidskaders en langetermijnplannen. Denk daarbij aan vastgoedstrategie, accommodatieplan of integraal huisvestingsplan. De strategie is per pand en grondstuk in 2024 geactualiseerd en wordt eind 2025 vastgesteld, gelijktijdig met de actualisatie van het grond- en vastgoedbeleid. Vervolgens vindt jaarlijks een actualisatie plaats.
Stedelijke Ontwikkeling zal de advisering verzorgen voor het ontwikkelvastgoed en de bedrijfsvoering voor de kernportefeuille en niet-kernportefeuille. De door de raad van algemeen belang verklaarde panden vallen hier niet onder. De raad zal jaarlijks geïnformeerd worden over de portefeuille strategie (wijzigingen) die door college zijn vastgesteld, beginnend in 2026. Het resultaat zal als basis dienen voor assetmanagement.

- Asset- en accountmanagement (tactisch)
Deze kernactiviteit stuurt aan op de prestaties van gebouwen, waarbij er gekeken wordt naar energetisch, bouwkundig, installatietechnisch en financieel rendement. Ook wordt er gekeken naar de algehele bezettingsgraad en eventueel de tevredenheid van huurders en gebruikers.
Beheer en onderhoud van de gemeentelijke kapitaalgoederen behoort tot de (dagelijkse) kerntaken van de gemeente. Daarom achten we het noodzakelijk om, naast het scherper definiëren van het gewenste onderhoudsniveau, ook per object (strategie) vast te leggen welke maatregelen benodigd zijn om de klimaatdoelstellingen (CO 2 -neutraal voor 2050 = gebouwgebonden energieneutraal) te behalen. De panden, passend binnen de strategie kernportefeuille, zijn inmiddels bouwkundig, energetisch en installatietechnisch in kaart gebracht. Per pand zijn benodigde maatregelen uitgewerkt om de uiteindelijke (wettelijke) klimaatdoelstelling te behalen. Deze maatregelen worden, samen met de onderhoudsmaatregelen die passen bij het gewenste onderhoudsniveau, per strategie verder uitgewerkt. Na de structuur te hebben staan (verwachting eind 2025) zullen verschillende scenario’s uitgewerkt worden (renovatie, sloop/nieuwbouw, groot onderhoud, verduurzaming). Deze scenario’s zullen voorgelegd worden aan het college, waarna er een besluit genomen kan worden op welke wijze, op welk moment en op welk energetisch en onderhoudsniveau het vastgoed wordt gebracht en gehouden. Uiteraard zullen de nieuw verworven panden toegevoegd worden aan de kernportefeuille, dan wel ontwikkelvastgoed. Ook voor deze panden zal inzichtelijk gemaakt worden wat er benodigd is om ze op het gewenste niveau te krijgen en te houden.

- Property management (operationeel)
Property management omvat de kwaliteit en staat van onderhoud van gebouwen. Het administratief en financieel beheren van gebouwen hoort hier ook bij. Het Databeheer, welke nodig is voor assetmanagement, wordt (opnieuw) vormgegeven. De marktpartijen, welke de operationele taken zoals onderhoud aan de gebouwen gaan uitvoeren, worden beoordeeld op basis van prestatie-indicatoren. Er worden resultaatgerichte afspraken op langere termijn gemaakt i.p.v. eenmalige onderhoudswerkzaamheden.

Grondzaken algemeen
Voor het bepalen of er een stuk grond verkocht kan worden, wordt nu veelal gebruik gemaakt van kennis vanuit de gemeentelijke organisatie. Wat ooit begonnen is als groencommissie voor de overweging van snippergroen, is het nu uitgegroeid tot een commissie welke advies geeft over alle voorkomende verzoeken betreft grondverkoop (intern en extern). Om dit meer vorm te geven en te zorgen voor toekomstbestendigheid, willen we deze uitbreiden naar en positioneren als een uitgiftecommissie. Deze commissie beoordeelt en besluit binnen de (beleids-) kaders die zijn vastgesteld door college en/of raad.

Pachtgronden (agrarische)
In 2025is er nieuw pachtbeleid (geliberaliseerde pacht) opgesteld als onderdeel van het grond- en vastgoedbeleid. De huidige aanpak is om bij de geliberaliseerde overeenkomsten een duur van één jaar te hanteren. Indien mogelijk en wenselijk, zal er een termijn van drie aaneengesloten jaren gegund worden.
Dit om duurzaam gebruik van de grond te stimuleren. De praktijk wijst namelijk uit dat, hoe langer een agrariër de grond mag gebruiken, des te duurzamer met de grond wordt omgegaan, de onderwerpen duurzaamheid, biodiversiteit en bodemkwaliteit hangen samen met het beheer van agrarische grond en zal een plaats krijgen in het nieuwe beleid.

Voor de uitgifte van geliberaliseerde pachtgronden kan de gemeente verschillende methoden hanteren:

  • Hoogste inschrijving: de agrariër die de hoogste prijs biedt, mag de grond pachten;
  • Op volgorde van inschrijving: de agrariër die het eerste op een perceel inschrijft, mag pachten;
  • Toewijzing door gemeente: bijv. op basis van ligging van het bedrijf, of (maatschappelijke) aard of initiatief van het bedrijf
  • Loting: elke agrariër mag voorkeurspercelen aangeven en d.m.v. loten wordt bepaald wie welk perceel mag pachten;
  • Puntensysteem: de gemeente stelt (beleidsmatige) voorwaarden op en kent, op basis hiervan, punten toe aan de inschrijvingen.

Om voldoende flexibel te zijn en mee te kunnen bewegen met de markt/vraag, wil Almelo alle vormen (mogelijk) inzetten.

Deze pagina is gebouwd op 12/11/2025 17:00:38 met de export van 12/11/2025 16:55:55