Basisbegroting

Verkeer, vervoer en waterstaat

4.2.4.5 Financieel terugkijken

Lasten per taakveld

Werkelijk

Begroting

Begroting

2024

2025

2026

2 Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

12.126

13.230

13.606

2.2 Parkeren

2.593

3.026

2.805

2.3 Recreatieve havens

118

94

67

2.4 Economische havens en waterwegen

178

208

193

2.5 Openbaar vervoer

-

-

-

Totaal lasten

15.015

16.559

16.672

Bedragen x 1.000 euro

Baten per taakveld

Werkelijk

Begroting

Begroting

2024

2025

2026

2 Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

-662

-1.727

-713

2.2 Parkeren

-59

-48

-48

2.3 Recreatieve havens

-9

-15

-15

2.4 Economische havens en waterwegen

-176

-169

-169

2.5 Openbaar vervoer

-

-

-

Totaal baten

-906

-1.960

-945

Bedragen x 1.000 euro

Saldo per taakveld

Werkelijk

Begroting

Begroting

2024

2025

2026

2 Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

11.463

11.503

12.893

2.2 Parkeren

2.534

2.978

2.758

2.3 Recreatieve havens

109

79

52

2.4 Economische havens en waterwegen

3

39

24

2.5 Openbaar vervoer

-

-

-

Totaal saldo

14.109

14.599

15.727

Bedragen x 1.000 euro

Verschillen

2.1 Verkeer en vervoer
De lasten stijgen met ruim 400.000 euro in 2026 ten opzichte van 2025. De kapitaallasten zijn in 2026 ten opzichte van 2025 800.000 euro hoger door incidentele verlaging van kapitaallasten in de zomerrapportage 2025. Projectkosten zijn 1,0 miljoen euro lager door een tweetal incidentele projecten ingesteld in 2025 (project verkeersmaatregelen stimuleren en project impulsaanpak winkelgebied). Deze worden bekostigd door subsidiemiddelen, waardoor de baten in 2026 ook 1,0 miljoen euro lager zijn. Lasten van verlichting zijn 150.000 euro lager door incidentele toevoeging in de zomerrapportage 2025. Door de invulling van een deel van de zoekrichting onderhoud en beheer openbare ruimte van 1,6 miljoen euro uit de perspectiefnota 2026-2029 dalen de lasten op dit taakveld met 300.000 euro. Herverdeling van salarislasten (budgetneutraal) leidt tot hogere lasten van ruim 900.000 euro. Door toekenning van prijscompensatie stijgen de lasten in 2026 met ruim 100.000 euro.

2.2 Parkeren
De lasten dalen met bijna 200.000 euro in 2026 ten opzichte van 2025.
In de programmabegroting 2025 is in totaal 1,16 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de pilot fiets parkeren (in 2025 756.000 euro en in 2026 404.000 euro). Dit verklaart grotendeels het voordelig verschil op de lasten.
Daarnaast zijn er 80.000 euro hogere kapitaallasten als gevolg van investeringen in parkeergarages en aanschaf van een straatparkeerautomaat.

Deze pagina is gebouwd op 12/11/2025 17:00:38 met de export van 12/11/2025 16:55:55