Basisbegroting

Verkeer, vervoer en waterstaat

Verkeer en vervoer
In 2025 is gestart met aanbesteding van het project doorstroming H. Roland Holstlaan 2 e fase. Er is een bouwteam geselecteerd en de voorbereiding is gestart. Doordat nutsbedrijven 1 jaar voorbereidingstijd eisen, zullen de werkzaamheden pas in 2026 starten. In het voorjaar van 2026 wordt gestart met de reconstructie van de kruising Kleine Bunder – Bornerbroeksestraat. Hier wordt een verkeersregelinstallatie geplaatst. Daarna wordt op de kruising H. Roland Holstlaan – Kleine Bunder een fiets-/voetgangerstunnel onder de H. Roland Holstlaan door gerealiseerd, het kruispunt wordt heringericht en de kruising Twentepoort West – Broekerheide wordt gereconstrueerd. Gelijktijdig vindt groot onderhoud plaats op het laatste deel van de H. Roland Holstlaan tussen Kleine Bunder en de noordelijke afrit van de A35. Hiermee wordt de verkeersveiligheid voor het langzaam verkeer  en de bereikbaarheid van Almelo verbeterd. De laatste fase van het project is de reconstructie van de noordelijke afrit van de A35 incl het kruispunt met de H. Roland Holstlaan. De verwachting is dat dit deel op z’n vroegst eind 2026 aangepakt gaat worden. Dit is afhankelijk van extra subsidie van het Rijk, waar naar verwachting eind 2025 besluitvorming door het Rijk wordt voorzien.
In 2026 worden 2 delen van de F35 gerealiseerd. Het gedeelte spoor (ROC) tot aan E. ten Catelaan én het gedeelte van Bornerbroeksestraat via Anjelierstraat tot aan station de Riet worden gerealiseerd. Daarnaast zullen de voorbereidingen starten voor het volgende deel van de F35, het gedeelte van Station de Riet tot en met de Steffensweg.
De mobiliteitsvisie is in concept gereed en wacht op bestuurlijke behandeling. Zodra de mobiliteitsvisie is vastgesteld, wordt er gestart met het opstellen van het mobiliteitsplan. Een belangrijk onderdeel daarvan is het parkeerbeleidsplan.
Door de val van het kabinet is er onduidelijkheid ontstaan over de voortgang van de aanpak van de N36. De gemeente pleit ervoor om de planuitwerking voor het gehele tracé van de N36 voort te zetten. De gemeente zal in 2026 lobby blijven voeren voor extra budget voor N36, zodat de weg in zijn geheel aangepakt kan worden.

Verhardingen

We zetten in op een gestructureerde, wijkgerichte en integrale aanpak van het onderhoud.
Het klein onderhoud, dat zich richt op het wegwerken van plaatselijke schades, levert directe verbetering van de kwaliteit op en kan groot onderhoud uitstellen.
Met het ontwikkelen van langjarige planningen van het groot onderhoud en vervangingen krijgen we meer grip op de pieken en dalen in de omvang en kosten en kan hier tijdig op ingespeeld worden.

Civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige reconstructies
Op basis van inspecties wordt een aantal kunstwerken in 2026 onderhouden. Tevens wordt gestart met de voorbereiding van de vervanging van de Vriezebrug.

Parkeren
Op basis van de uitkomsten van de mobiliteitsvisie zal gestart worden met het maken van een nieuw parkeerbeleidsplan.

Economische havens en waterwegen

Almelo beschikt over 6 binnenhavens: vier insteekhavens en twee langshavens (Buitenhaven en XL park) welke voor diverse economische doeleinden gebruikt worden.

Binnen het gemeenschappelijk havenbedrijf start in 2026 de planperiode van het nieuwe bedrijfsplan.
De gezamenlijk geformuleerde strategische koers bouwt voort op bestaande afspraken en focust op drie prioriteiten: digitalisering, duurzaamheid en ecosysteemontwikkeling.

Samen met o.a. provincie en Rijkswaterstaat bereiden we ons voor op vaker voorkomende perioden van droogten. Als extra speerpunt voor Almelo in 2026 loopt het thema door rond de geschiktheid van de insteekhavens voor klasse Va schepen. Samen met de betrokken bedrijven is dit projectmatig opgepakt vanwege de complexe omvang.

Openbaar vervoer
Er zijn op dit moment geen concrete plannen voor wijzigingen aan spoor. Gemeente blijft wel volop meewerken aan planontwikkeling van het spoor in Twente. Speerpunt ligt bij Nedersaksenlijn. In het eerste concept dienstregeling busvervoer voor 2026 zijn geen wijzigingen opgenomen.

Openbare Verlichting
De grootschalige overgang naar LED verlichting geeft de kwaliteit van het areaal een flinke impuls. De afgelopen periode hebben we ruim 11.000 verouderde armaturen vervangen, dus is circa 75% van het totale areaal LED.
We zetten het ingezette beleid van de overgang naar LED verlichting, het planmatige aanpak van het onderhoud en de vervanging van lichtmasten in 2026 voort.

Deze pagina is gebouwd op 12/11/2025 17:00:38 met de export van 12/11/2025 16:55:55