De komende jaren zetten we in op het duurzaam versterken van de eigen kracht en zelfredzaamheid van onze inwoners en blijven wij het vangnet voor de inwoner die dat nodig heeft. Dit betekent dat onze focus nog meer verschuift naar preventie en zelfredzaamheid. Hierbij gebruiken we onze ervaringen met het Leeflab in De Riet waarbij het versterken van de sociale structuur en vergroten van de veerkracht centraal staan.
Samen met onze partners (onder andere aanbieders zorg- en welzijn, onderwijs, culturele instellingen, Sportbedrijf) gaan we werken aan het herontwerp van het sociaal domein.
Monitoren en sturen op resultaten en effecten van de inzet van voorzieningen en het doorzien en het doorbreken van belemmerende patronen zijn hiertoe noodzakelijke voorwaarden. In de samenwerking met onze partners kiezen we voor een strategisch partnerschap. De beweging die we inzetten moeten we samen met onze partners maken om de impact van de inzet van voorzieningen te vergroten. Deze ambitie is urgent geworden door de veranderende financiële ruimte en doordat de huidige manier van werken niet meer passend is in de toekomst.
Om onze ambitie waar te maken, zal de focus in 2026 met name gericht zijn op het verbeteren van onze uitvoeringsorganisatie en -processen. We zetten hierbij in op positieve en flexibele dienstverlening, vertrouwen en collectief vakmanschap èn leren en blijvend verbeteren. Ook met het doel om het beroep op geïndiceerde voorzieningen duurzaam te verminderen. Hiervoor benutten we de opbrengsten van en bouwen we verder op Plan de Campagne, in het bijzonder de heringerichte online kanalen, het nieuwe inwonersportaal, de medewerkersomgeving en de sociale kaart. Ook hebben we door verbeterde kwaliteit van data en nieuwe rapportages meer grip op de resultaten van dienstverlening en kunnen we onze maatregelen en inwonerstevredenheid beter monitoren.
Behalve projecten en werkzaamheden die voortvloeien uit de implementatie van de maatregelen uit de Perspectiefnota en wijzigingen als gevolg van de Hervormingsagenda Jeugd, de Participatiewet in Balans en de invoering van de inkomens- en vermogensafhankelijke bijdrage in de Wmo, maken we de komende jaren een pas op de plaats als het gaat om nieuwe initiatieven en pilots. Uitzonderingen hierop worden hieronder kort toegelicht.
Participatiewet
Naast het implementeren van Participatiewet in Balans richten we ons met de gemeenten binnen onze arbeidsmarktregio op het realiseren van een Werkcentrum waar werkzoekenden, werkenden en werknemers terechtkunnen voor hulp en advies. De gezamenlijke dienstverlening van gemeenten, UWV en sociale partners vormt daarbij de basis, met als uitgangspunt het ‘no wrong door’ -principe: iedere inwoner of werkgever wordt geholpen, ongeacht de eerste ingang, met een Werkcentrum-medewerker als gids. In Twente krijgt dit concreet vorm met de doorontwikkeling van het Regionaal Werkcentrum Twente , dat zich ontwikkelt tot één herkenbaar loket voor inwoners en werkgevers. De komende periode ligt de nadruk op het verder versterken van de regionale samenwerking en het stapsgewijs inrichten van processen en dienstverlening.
In opdracht van het Rijk werken wij samen met onze buurgemeenten langjarig aan de doorontwikkeling van Ontplooj. Het Rijk heeft middelen beschikbaar gesteld om sociaal ontwikkelbedrijven toekomstbestendig te maken.
Jeugdwet en Wmo
In nauwe samenwerking met onze partners richten we ons op het verstevigen van de sociale basis en het uitbouwen van algemene voorzieningen waarnaar inwoners zelf zoveel mogelijk hun weg weten te vinden. Daarnaast zetten we in op het versterken van het sociale netwerk van kwetsbare inwoners. In lijn met de Hervormingsagenda Jeugd richten we ons op het realiseren van een stevige lokale toegang waar ondersteuning en zorg geïndiceerd kunnen worden of direct hulp kan worden verleend. We blijven inzetten op het afbouwen van residentiële voorzieningen (door het voorkomen van uithuisplaatsingen) en het realiseren van kleinschalige voorzieningen voor kinderen en jongeren die niet thuis kunnen wonen.
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Met de subregiogemeenten, woningcorporaties, zorgaanbieders en hun cliënten gaan we de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang grondig herijken. Ook hier zetten we stevig in op preventie (waaronder ambulante zorg) en in innovatie in de zorg. Voor jongeren die 18 jaar worden wordt een soepele overgang geregeld van de residentiële voorziening in de Jeugdwet naar beschermd wonen.
Dienstverlening en communicatie
In de dienstverlening aan onze inwoners gaan we uit van het principe dat de inzet van ondersteuning en zorg tijdelijk is en gericht is op het realiseren van vooraf vastgestelde doelen. We werken hierbij kort-cyclisch en multidisciplinair gericht op het verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening. Hiertoe worden onze werkprocessen gestandaardiseerd. Ook werken we met duidelijke afspraken en vaste werkwijzen en houden daarbij vast aan de Aanpak Voorkomen Escalatie. Ten aanzien van de dienstverlening bewaken we de ondergrens wanneer veiligheid en/of bestaanszekerheid in het geding (dreigen te) komen.
Veranderingen in de dienstverlening en in het aanbod van voorzieningen hebben gevolgen voor onze inwoners. Daarom blijft communicatie ook in 2026 een speerpunt binnen het sociaal domein. Ook hiervoor werken we in Plan de Campagne aan betere inrichting van onze digitale kanalen met vernieuwde content, functionaliteiten en logische routes voor de inwoners naar bijvoorbeeld algemene voorzieningen in de sociale kaart. In de communicatie naar inwoners houden we er zoveel mogelijk rekening mee dat inwoners de boodschap ook begrijpen; bij voorkeur spreken en schrijven we op B1-niveau.
