4.2.7.6 Financieel vooruitkijken
Lasten per taakveld | Begroting | Raming | Raming | Raming |
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
5 Sport, cultuur en recreatie | ||||
5.1 Sportbeleid en activering | 4.093 | 3.584 | 3.549 | 3.549 |
5.2 Sportaccommodaties | 1.402 | 1.455 | 1.493 | 1.547 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 2.671 | 2.671 | 2.671 | 2.671 |
5.4 Musea | 56 | 56 | 56 | 56 |
5.5 Cultureel erfgoed | 124 | 124 | 124 | 124 |
5.6 Media | 2.614 | 2.395 | 2.260 | 2.260 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 9.094 | 9.570 | 9.721 | 9.799 |
Totaal lasten | 20.054 | 19.856 | 19.874 | 20.006 |
Bedragen x 1.000 euro
Baten per taakveld | Begroting | Raming | Raming | Raming |
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
5 Sport, cultuur en recreatie | ||||
5.1 Sportbeleid en activering | -480 | -23 | -1 | -1 |
5.2 Sportaccommodaties | -286 | -286 | -286 | -286 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | - | - | - | - |
5.4 Musea | - | - | - | - |
5.5 Cultureel erfgoed | - | - | - | - |
5.6 Media | - | - | - | - |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | - | - | - | - |
Totaal baten | -766 | -309 | -287 | -287 |
Bedragen x 1.000 euro
Saldo per taakveld | Begroting | Raming | Raming | Raming |
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
5 Sport, cultuur en recreatie | ||||
5.1 Sportbeleid en activering | 3.613 | 3.560 | 3.548 | 3.548 |
5.2 Sportaccommodaties | 1.116 | 1.170 | 1.207 | 1.261 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 2.671 | 2.671 | 2.671 | 2.671 |
5.4 Musea | 56 | 56 | 56 | 56 |
5.5 Cultureel erfgoed | 124 | 124 | 124 | 124 |
5.6 Media | 2.614 | 2.395 | 2.260 | 2.260 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 9.094 | 9.570 | 9.721 | 9.799 |
Totaal saldo | 19.288 | 19.547 | 19.587 | 19.719 |
Bedragen x 1.000 euro
Verschillen
5.1 Sportbeleid en activering
De financiële situatie van het Sportbedrijf is de afgelopen jaren structureel verslechterd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hogere kosten van de exploitatie van de Topsporthal IISPA, de stijgende energie- en personeelskosten en de daling van de zwembadopbrengsten door sluiting van het buitenbad. Daarnaast is de bijdrage van de gemeente aan het Sportbedrijf niet meegegroeid met de inflatie.
Er worden een aantal maatregelen in gang gezet om het Sportbedrijf weer financieel gezond en toekomstbestendig te maken:
- Het Sportbedrijf gaat 5% besparen vanaf 2025
- Onderzoek naar een efficiënter gebruik van de Topsporthal IISPA en eventuele alternatieve inzet van deze hal.
- Efficiënter vastgoedbeheer
- De indexatie voor de prestatieovereenkomst en de huur worden gesynchroniseerd.
Ondanks deze maatregelen zal er een tekort blijven bestaan. Voor 2025 zal het tekort naar verwachting 400.000 euro bedragen en dit loopt terug naar 300.000 euro structureel vanaf 2028. Het Sportbedrijf heeft de tekorten eerst vanuit de eigen middelen opgevangen, waardoor dit geheel is verdampt. Om de continuïteit van het Sportbedrijf te waarborgen zal de gemeentelijke bijdrage dienen te worden verhoogd.
De baten en lasten dalen door de afbouw van de brede specifieke uitkering versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 .
5.2 Sportaccommodaties
De oplopende lasten in de meerjarenraming worden grotendeels verklaard door de verhoging van de jaarlijkse stelposten voor kapitaallasten van investeringen in de vervanging van kunstgrasvelden en overige sportgerelateerde investeringen.
5.6 Media
Tot de vorming naar de nieuwe streekomroep zou aan de huidige omroep een extra bijdrage van 135.000 euro per jaar beschikbaar worden gesteld. De verwachting was dat deze nieuwe streekomroep vanaf 2027 gerealiseerd zou zijn. De ingangsdatum van de wijzigingen van de wet is echter met een jaar vertraagd en gaat naar verwachting in per 2028. Dit betekent dat aan de huidige omroep ook voor het jaar 2027 de extra bijdrage van 135.000 euro beschikbaar wordt gesteld.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De oplopende lasten in de meerjarenraming worden grotendeels verklaard door de verhoging van de jaarlijkse stelposten voor kapitaallasten van investeringen in speeltoestellen/sportvoorzieningen, tractie en groen.