Stand van zaken Organisatieontwikkeling
De gemeente Almelo werkt verder aan het ontwikkelen van de organisatie. Dat gebeurt op verschillende manieren, waar een aantal belangrijke hieronder kort toegelicht worden.
Er is onder de werktitel ‘Samen slimmer werken aan een aantrekkelijke stad in balans’ gekozen voor een ontwikkelrichting voor de organisatie in de komende jaren die zich richt op
- het versterken van de samenwerking binnen de organisatie en met de partners binnen en buiten de stad
- slimmer werken aan de hand van de onderwerpen innovatie, effectiviteit en productiviteit.
De eenheid bedrijfsvoering ontwikkelt zich met een projectmatige aanpak tot een betrouwbare en gewaardeerde businesspartner, die de kwaliteit van de organisatie waarborgt en de organisatie ondersteunt in haar ontwikkeling. Het verbetertraject duurt ongeveer twee jaar en richt zich op verschillende onderdelen zoals de eenheid zelf, de algehele bedrijfsvoering, de dienstverlening, de vaardigheden binnen het team en de data en systemen.
Vanaf 1 januari 2026 beschikt de organisatie over een nieuw financieel systeem, wat een belangrijke stap is in de modernisering van de bedrijfsvoering en het verbeteren van het financieel beheer.
In 2026 eindigt het ontwikkeltraject ‘Plan de Campagne’. Dit traject faciliteert de digitale transformatie van het Sociaal Domein. In 2026 worden de zaken die in dit traject ontwikkeld zijn voor het Sociaal Domein waar nuttig uitgerold in andere onderdelen van de organisatie.