5.3.3 Taakveld verkeer en vervoer (grijs)
De ambities vanuit de stedelijke ontwikkeling en leefbaarheid in de wijken betekenen een extra investering en capaciteitsvraag op dit taakveld. In 2023 zijn we gestart met de actualisatie van mobiliteitsvisie en werken we dit uit tot een concreet uitvoeringsprogramma.
Verharding
Areaal
Het areaal verharding is bijna 5 miljoen m 2 groot. De helft (50%) van het areaal bestaat uit elementenverharding en iets meer dan 49% bestaat uit asfaltverharding. Betonverharding betreft circa 1% van het totale areaal. Almelo beschikt daarmee over een relatief hoog percentage asfaltverharding
Beleidskaders
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte (2020)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2020)
Voor het technisch onderhoud (heel en veilig) is geen beleidskader vastgesteld, wel hanteren we vanaf 2023 een werkwijze voor wegen waarin we ons blijven verbeteren en aanpassen aan actualiteit (onderhoudswijzen, kosten per eenheid, standaardisering en dergelijke). Het wettelijk minimum is leidend, op basis van de landelijke systematiek van het CROW. De aanpak van de gemeente is gericht op: minimale inzet en kosten, om veiligheid en functionaliteit te borgen, kapitaalvernietiging te voorkomen en hergebruik te optimaliseren; kortom kwaliteitsniveau Basis. Deze aanpak is vastgelegd in het beheerplan dat eind 2019 is opgesteld en in 2026 geactualiseerd wordt.
Kwaliteit
De kwaliteit van de wegen wordt iedere 2 jaar gemeten. De inspecties en de resultaten vormen de basis voor actuele planningen en areaalinzichten. De integrale aanpak blijft de basis om de opgave aan te pakken. Het kwaliteitsniveau Basis blijft het uitgangspunt, waarbij door de extra inzet op groot onderhoud en vervanging de kwaliteit naar verwachting verder toeneemt.
Speerpunten
We lopen de achterstand in groot onderhoud en vervanging verder in. Extra inzet met een planmatige en integrale aanpak werpt zijn vruchten af. Analyse van de meeste recente inzichten leren ons wel dat de opgave omvangrijk is en het een forse klus is om tegelijkertijd Almelo bereikbaar te houden, maar we blijven trots op de resultaten.
We steken veel energie in een verbeterde strategie rondom onderhoud van het areaal. Hiermee kunnen we deze beter in stand houden, waarbij kostenbeheersing een uitdaging blijft. We zien dat de opgave steeds complexer wordt o.a. op het gebied van integraliteit, duurzaamheid en participatie. Dit vraagt ten dele ook soms andere prestaties van onze objecten. We bereiken doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, participatie of integraliteit, wat soms nadelig uitpakt qua kosten.
We zetten daarnaast de gestructureerde, wijkgerichte, aanpak van het klein onderhoud aan de verhardingen voort. Kleine onderhoudsopgaven worden wijk voor wijk verholpen. Klein onderhoud, dat zich richt op het wegwerken van plaatselijke schades, levert directe verbetering van de kwaliteit op en kan groot onderhoud uitstellen. Tegelijk worden planmatige werkzaamheden als aanpak boomwortelschade en bermonderhoud meegenomen.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Verharding | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Vervangingsinvestering | 1.532 | 3.535 | 3.535 | 3.535 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 54 | 177 | 301 |
Groot onderhoud | 2.275 | 2.275 | 2.275 | 2.275 |
Klein onderhoud | 1.149 | 1.149 | 1.149 | 1.149 |
Schoonhouden | 1.232 | 1.232 | 1.232 | 1.232 |
Totaal exploitatie | 4.656 | 4.710 | 4.833 | 4.957 |
Bedragen x 1.000 euro | ||||
Civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies
Areaal
Er zijn ruim 450 civieltechnische kunstwerken (bruggen tunnels, oeverconstructies en kademuren). Het gehele areaal kunstwerken en waterbouwkundige constructies is in 2020 onderworpen aan een inspectie en inventarisatie conform de daarvoor geldende richtlijn (NEN2767).
Beleidskaders
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte (2020)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2020)
Er is geen apart beleidskader voor het technisch beheer van civieltechnische kunstwerken. Veel van de kunstwerken maken deel uit van het wegennet, waardoor ook hier de wettelijke zorgplicht geldt. Om vast te stellen welk onderhoud minimaal nodig is, maakt Almelo gebruik van de landelijk gehanteerde normen voor conditiemetingen (NEN 2767-4 5). Voor de invulling van het beheer zijn beheerplannen opgesteld. Het huidige Meerjaren Onderhouds- en Investeringsplan loopt tot 2025 en geeft een doorkijk tot 2040. We stemmen af met de stedelijke ontwikkelingsplannen.
Kwaliteit
Vanaf 2015 wordt gewerkt aan de verbetering van het planmatig beheer van civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies. Hierbij wordt een risicogestuurde aanpak gehanteerd, die in eerste instantie is gericht op de grote kunstwerken met bijbehorende grote risico’s. Mede door die aanpak verkeren de kunstwerken in goede of uitstekende staat.
Speerpunten
We blijven inzetten op het planmatig onderhoud en beheersing van de objecten.
In 2025 zijn we gestart met de voorbereiding voor de vervanging van de Vriezebrug. In 2026 zal de vervanging van de brug het grootste project zijn. Daarnaast richten we ons op het in stand houden of vervangen van meerdere minder omvangrijke objecten, zodat deze objecten de verwachte prestaties kunnen blijven leveren.
Voor kunstwerken werken we met een cyclus van vijfjaarlijkse inspecties. In 2025 zijn de kunstwerken geïnspecteerd en worden uitgewerkt in een nieuwe meerjarenplanning. De voorlopige inzichten bieden geen aanleiding tot budgetwijzigingen.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Civieltechnische kunstwerken | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Vervangingsinvestering | 1.478 | 750 | 853 | 819 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 52 | 78 | 108 |
Onderhoud | 659 | 659 | 659 | 659 |
Pompen en fonteinen | 42 | 42 | 42 | 42 |
Totaal exploitatie | 701 | 753 | 779 | 809 |
Bedragen x 1.000 euro | ||||
Openbare verlichting
Areaal
De belangrijkste onderdelen van de openbare verlichting zijn de lichtmast, armatuur en de lamp. De gemeente Almelo kent in totaal 16.145 masten en 16.329 armaturen.
Beleidskaders
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte(2020)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2020)
Kwaliteit
De grootschalige overgang naar LED-verlichting geeft de kwaliteit van het areaal een flinke impuls. De afgelopen periode hebben we ruim 11.000 verouderde armaturen vervangen; circa 75% van het totale areaal.
Speerpunten
We zetten het ingezette beleid van de overgang naar LED-verlichting, het planmatige aanpak van het onderhoud en de vervanging van lichtmasten voort.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Openbare verlichting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Vervangingsinvestering | 468 | 468 | 468 | 468 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | 20 | 41 | 61 | |
Onderhoud | 194 | 194 | 194 | 194 |
Schades | 26 | 26 | 26 | 26 |
Totaal exploitatie | 220 | 240 | 261 | 281 |
Bedragen x 1.000 euro | ||||
Verkeersregelinstallaties (VRI)
Areaal
De gemeente Almelo heeft op dit moment 46 VRI’s. Daarnaast bezit de gemeente Almelo een dynamisch busstation, acht Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) en twee parkeerverwijssystemen (binnenstad en stadion).
Beleidskader
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte(2020)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2020)
Kwaliteit
Voor het borgen van de bedrijfszekerheid en verkeersveiligheid word ook in 2026 diverse VRI's vervangen om de kwaliteit van de doorstroming te waarborgen en uitval te minimaliseren.
De vervanging wordt zoveel mogelijk gelijktijdige opgepakt met de uitvoering van groot onderhoud wegen en de integrale projecten, zodat we de middelen zo efficiënt mogelijk inzetten.
Speerpunten
We continueren en intensiveren de samenwerking met partners. We streven naar het handhaven van het huidige onderhoudsniveau van de VRI's om de bedrijfszekerheid te waarborgen.
In 2026 worden onder andere de volgende 5 VRI’s vervangen. Daarvan worden 3 gelijktijdig met een reconstructie vervangen.
Het betreffen de volgende kruispunten:
- K3049 H. Roland Holstlaan – Kleine Bunder – Broekerheide (combi met 2 e fase H. Roland Holstlaan).
- K3069 Kleine Bunder – Bornerbroeksestraat – Twentepoort Oost (combi met 2 e fase H. Roland Holstlaan) (nieuw).
- K3004 Wierdensestraat – Rohofstraat (combi met F35 aanleg)
- K3036: Weezebeeksingel – Soeteman - Windmolenbroeksweg
- K3012 : van Rechteren Limpurgsingel – Berkelstraat - Kieftsbeeklaan
Daarnaast bestaat de kans dat ook de VRI op kruispunt K3066 H. Roland Holstlaan – noordelijke afrit A35 wordt vervangen. Dit is afhankelijk van de toekenning van extra subsidie van het Rijk voor de aanpassing van de afrit en deze kruising. Een besluit van Rijkswaterstaat wordt hiervoor eind 2025 verwacht. Dit besluit geeft doorslag over de omvang van de werkzaamheden.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Verkeersregelinstallaties | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Vervangingsinvestering | 816 | 948 | 820 | 511 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 63 | 135 | 198 |
Onderhoud | 689 | 689 | 689 | 689 |
Totaal exploitatie | 689 | 752 | 824 | 887 |
Bedragen x 1.000 euro | ||||